tiistai 20. maaliskuuta 2018

ONNENPYÖRÄ

ONNENPYÖRÄ ONNENPYÖRÄÄ

voi pelata kertaustunnilla tai oppitunnin kevennykseksi. Valitaan luokasta 3 pelaajaa ja heille heidän pisteiden laskijansa. Opettaja voi tehdä vaikkapa PowerPointilla valmiita kehystettyjä tekstikehyksiä, joihin kilpailun edetessä merkitään ratkaistut kirjaimet tai taululle tyhjät viivat kirjainten paikalle.

_ _ _ _ _ _ _ _ _     _ _    _ _ _ _ _ _ _ _  (Ratkaisu: GERMANIUM ON ALKUAINE)
_ _ _ _   _ _   _ _ _ _ _ _ _ (Ratkaisu: VESI ON YHDISTE)
Pyöräytyksen jälkeen pelaaja saa arvata konsonanttia, esimerkiksi "N niin kuin nappi". Tutkitaan, onko arvattavassa lauseessa kyseisiä kirjaimia, jos on, onnenpyörän osoittama summa kirjataan pelaajan tilille. Jos kirjaimia oli kaksi, (esimerkiksi sananlaskussa ALKU AINA HANKALAA on kaksi N-kirjainta), summan saa kaksinkertaisena jne.  Tienaamiaan pisteitä saa käyttää vokaalien ostamiseen. Vokaaleja ei voinut kuitenkaan ostaa kahdella vuorolla peräkkäin. Vokaalin ostaminen maksoi 300 pistettä. Halutessaan kilpailija voi yrittää ratkaista lauseen. Jos onnistuu arvaamaan edes yhden kirjaimen, saa pyöräyttää uudelleen, muuten vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos kiekko pysähtyy ohisektoriin, vuoro siirtyy seuraavalle. Jos kiekko pysähtyy rosvosektoriin, pelaaja menettää lisäksi kaikki kyseisellä kierroksella ansaitut pisteet. Vuoro vaihtuu myös, jos kilpailija ratkaisee tehtävän väärin tai ei tee mitään "viiden sekunnin kuluessa" siitä, kun viimeinen hänen arvaamansa kirjain on käännetty tai arvaa kirjaimen, joka on jo arvattu.​ Pelin voittaa se pelaaja, joka vuorollaan ratkaisee tehtävän. Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Onnenpyörä
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti